7. Prawo pacjenta do informacji
Informacja jest swego rodzaju komunikatem, w którym personel medyczny, a w szczególności lekarz musi przekazać niezbędne pacjentowi dane dotyczące jego stanu zdrowia, metod diagnostycznych i leczniczych, konsekwencji leczenia i odmowy leczenia, ryzyka jakie niesie ze sobą proponowana diagnostyka/leczenie, a także ryzyka powikłań, poprzez dostosowanie zakresu udzielanych informacji do zdolności poznawczych pacjenta, wieku i jego stanu zdrowia. Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego inna informacja może zostać przekazana w przypadku zabiegu operacyjnego poprawiającego zdrowie, a inna w przypadku zabiegu mającego ratować życie [Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 1974 r., sygn. akt II CR 732/73, Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 1 kwietnia 2004 r. sygn. akr II CK 134/03]. Sąd Najwyższy stoi również na stanowisku, iż informacja przekazywana pacjentowi nie musi zawierać nietypowych następstw, które nie są objęte normalnym ryzykiem podejmowanego zabiegu [Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 listopada 1979 r., sygn. akt IV CR 389/79, Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 1 kwietnia 2004 r. sygn. akr II CK 134/03].
Udzielenie pacjentowi informacji jest warunkiem udzielenia skutecznej zgody na udzielenie świadczenia, w szczególności zabieg operacyjny czy niektóre zabiegi diagnostyczne o podwyższonym ryzyku. Zgoda taka nazywana jest wówczas „świadomą”, „objaśnioną” lub „poinformowaną”.
Rozdział 3 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dotyczy uprawnień pacjenta do informacji, a także do dysponowania informacją we wskazany przez pacjenta sposób. Pacjent posiada prawo do informowania go o jego stanie zdrowia. Zastrzec jednak należy, iż prawo to podlega modyfikacjom z uwagi na posiadaną zdolność do czynności prawnych, przede wszystkim jak wspomniano powyżej z uwagi na wiek, ale także z uwagi na inne ograniczenia, takie jak częściowe lub całkowite ubezwłasnowolnienie.
W pierwszej kolejności odnieść należy się do kwestii wieku. Osoby małoletnie, które nie ukończyły 16 lat traktowane są jako osoby nie posiadające zdolności do czynności prawnych w związku z czym osobą odpowiednią do otrzymywania pełnych informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, przekazywane będę przedstawicielom ustawowym małoletniego, czyli najczęściej rodzicom. Ustawodawca stoi bowiem na stanowisku, iż osoby poniżej 16 roku życia nie są w stanie w sposób w pełni świadomy i z należytym rozeznaniem przyjąć do wiadomości, często skomplikowanych informacji medycznych, a tym bardziej podjąć świadomej decyzji. Dlatego też pacjentom, którzy nie ukończyli 16 lat przekazywane są jedynie informacje dostosowane zakresem i formą do ich wieku, a więc jedynie w część potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego, w formie zrozumiałej dla pacjenta. Mimo braku decyzyjności w tym zakresie, lekarz ma obowiązek wysłuchać zdania małoletniego pacjenta. W przypadku jednak gdy pacjent ma ukończone 16 lat, staje się on osobą, która na równi z przedstawicielem ustawowym będzie otrzymywać wszystkie informacje wymienione powyżej, a także będzie brał udział w podejmowaniu decyzji, o czym więcej w artykule „Zgoda na udzielanie świadczeń zdrowotnych – podstawowe a zarazem najczęściej łamane prawo pacjenta”.
Ograniczeń w zakresie uzyskiwania informacji doznają także osoby, które ze względu na swój stan zdrowia są sądownie uznane za ubezwłasnowolnione całkowicie lub częściowo. W przypadku pacjentów nieprzytomnych lub niezdolnych do zrozumienia znaczenia przekazywanych informacji, są one przekazywane osobie bliskiej w rozumieniu Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – kim są te osoby można sprawdzić w artykule „Osoby bliskie w rozumieniu Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”.
Pacjent posiada nie tylko prawo do otrzymywania informacji, ale i do dysponowania nią. Ustawa przewiduje, iż pacjent i/lub przedstawiciel ustawowy (w przypadkach o których mowa powyżej) posiada uprawnienie do wyrażenia zgody na udzielenie informacji o jego stanie zdrowia innym osobom, ze wskazaniem tych osób oraz wskazaniem zakresu udzielanych informacji, a także do żądania aby taka informacja nie była nikomu udzielana.
Tożsamym w zakresie uprawnień jest Art. 31 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, który także przewiduje obowiązek udzielania przez lekarza, pacjentowi, przystępnej informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. W analogiczny sposób ustawa przewiduje również kwestie udzielania informacji osobom trzecim. Dodatkowo regulacje Ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty dopuszczają możliwość decydowania przez pacjenta o zaniechaniu udzielania mu informacji, w sytuacji gdy pacjent zgłosi takie żądanie. Ustęp 4 wspomnianego powyżej artkułu dotyczy wyjątkowych sytuacji, w których rokowanie jest dla pacjenta niepomyślne. Wówczas lekarz może ograniczyć informację przekazywaną pacjentowi o jego stanie zdrowia i rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta, a informacje te mogą być przekazane przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej do zasięgania informacji o stanie zdrowia pacjenta. W przypadku jednak gdy pacjent zgłosi takie żądanie, lekarz ma obowiązek udzielenia żądanej informacji.
W przypadkach kiedy istnieją podstawy do odmowy udzielenia pacjentowi świadczenia medycznego, personel medyczny ma obowiązek udzielić informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych. Więcej na temat sytuacji, w których odmowa udzielenia pacjentowi świadczenia zdrowotnego jest możliwa zostało opisanych w artykule „Odmowa udzielenia pacjentowi świadczenia zdrowotnego”.
Podnieść należy również, iż pacjent posiada prawo do informacji o swoich prawach wynikających zarówno z Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, jak i innych ustaw, a także o regulacjach, które ograniczają te prawa. Dla przyjęcia, iż pacjent mógł zapoznać się ze swoimi prawami wystarcza umieszczenie tych informacji w placówce leczniczej, w miejscu ogólnodostępnym, a w przypadku pacjentów którzy nie mogą się poruszać w pomieszczeniu, w którym się znajdują.